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Canada’s Dance Magazine
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Features

2013 Gift Guide

From fashion to footwear, from gear to gadgets – here’s what’s on every dancer’s wish list this holiday season. Featuring models from the amateur and professional communities and goodies in every price range – many of them made in Canada.

A Ballerina in Three Acts

Sophia Lee Revealed
By Holly Harris

What drives a young ballerina-on-the-rise? Meet Sophia Lee, a first soloist with Canada’s Royal Winnipeg Ballet and Q Dance – she’s the new face of versatility in classical ballet. Yet success in the ballet world still seems to require remarkable dedication. Lee recalls the exact moment she knew she would dedicate her life to dance, calling it a surprise a random thought that struck the then-teenaged dance student like a thunderbolt. “All of a sudden, it was like, omigosh, I feel like if I don’t dance, I don’t know what I’m going to do for the rest of my life,” says Lee who is still only twenty-two years old. Fortunately, she has never had to find out – Lee has been repeatedly lauded for her natural grace, pristine technique and innate musicality. And the lead roles and the media accolades keep coming. Writer Holly Harris looks at Sophia Lee from multiple angles, hoping to discover what drives her as a dance artist.

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Qu’est-ce qui motive une jeune ballerine avec carrière en plein essor ? Voici Sophia Lee, première soliste avec le Royal Winnipeg Ballet et Q Dance – c’est le nouveau visage de la polyvalence en ballet classique. Le succès en ballet semble toujours exiger un engagement remarquable. Lee se souvient exactement le moment où elle savait qu’elle se consacrerait à la danse ; elle le décrit comme une surprise, une idée sortit de nulle part qui l’a frappée comme éclair à l’adolescence. « Soudain, c’était comme bon, je sens que si je ne danse pas, je ne sais ce que je ferais pour le reste de ma vie », explique Lee, qui a seulement vingt-deux ans. Heureusement, elle n’a pas eu à choisir – elle est célébrée pour son élégance naturelle, sa technique hors pair et sa musicalité innée. Et elle continue à cumuler les premiers rôles et les accolades des médias. La rédactrice Holly Harris découvre Sophia Lee sous multiples angles pour cerner ses motivations profondes d’artiste. 

Provocation Dance

Mélanie Demers
By Kathleen Smith

From ballet classes growing up in Québec City to company dancer with O Vertigo to ringleading collaborator with her own Montréal-based Mayday Danse, Mélanie Demers finds her place making work that is hard-edged, funny and heartbreaking.

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La chorégraphe Mélanie Demers est une femme affable, charmante et rieuse qui crée des chorégraphies parfois très sombres. Ses productions intégrales Junkyard/Paradise et Goodbye sont théâtrales, complexes et tranchantes (tout comme les plus courts duos Les angles morts et Would). Son travail invite le public dans des zones inconfortables. À l’aube d’une tournée de sa compagnie Mayday Danse dans l’Ouest canadien et dans le réseau des Maisons de la culture à Montréal, Demers se penche sur sa réputation de provocatrice. « Il a une différence entre ma perception de mon travail et la perception qu’ont les autres de mon travail. Il y a aussi une différence entre le travail lui-même et la façon qu’il est vendu sur le marché ou à un public », dit-elle franchement. « Je n’essaie pas de provoquer, mais en même temps, je m’intéresse au choc entre mes idées et celles des interprètes. Alors si ça provoque quelque chose – une réflexion ou même une répulsion – c’est bon. Ou si ça provoque le désir ou l’amour ou la tristesse, je suis heureuse. »

Divertissements and Discontent

Labour Woes at Les Grands Ballets
By Andrew Guilbert, Philip Szporer

Former members of Les Grands Ballets Canadiens de Montréal speak out as the company tries to move on from labour woes.

In the past year nearly a third of the performers have left Les Grands Ballets Canadiens de Montréal, one of Canada’s oldest ballet companies. Four dancers did not have their contracts renewed and six chose to leave of their own volition. Those who have left tell a story of communication breakdowns, health issues and stormy labour relations. Andrew Guilbert spoke with several former company members in an attempt to understand what was going on behind the scenes at Les Grands and what steps could be taken to improve conditions for the dancers there. In May the dancers’ representative committee was dissolved and Canadian Actors’ Equity Association asked to step in. It’s not quite a fairy-tale ending but Equity now represents all company members dancing with Les Grands Ballet Canadiens de Montréal and a new collective agreement is being negotiated. 

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Au cours de la dernière année, presque un tiers des interprètes a quitté les Grands Ballets Canadiens de Montréal, une des plus anciennes compagnies de ballets au pays. Les contrats de quatre danseurs n’ont pas été renouvelés et dix danseurs ont choisi de partir par eux-mêmes. Ceux-ci nous racontent qu’ils ont vécu des problèmes de communication et de santé, et des relations de travail très tendues. Andrew Guilbert a parlé à plusieurs anciens membres de la compagnie pour tenter de comprendre la situation et les démarches qui pourraient améliorer les conditions au sein de la compagnie. En mai, le comité de représentation des danseurs a été dissous et Canadian Actors’ Equity Association a demandé de prendre le relais. La conclusion n’est pas tout à fait celle d’un conte de fées, mais Equity représente maintenant tous les danseurs de la compagnie et une nouvelle entente collective est en négociation 

Robert Binet

In Conversation with Owen Pallett

Stars in their own spheres, choreographer Robert Binet and composer Owen Pallett are collaborating on a new work for The National Ballet of Canada. Here they chat about how they got together and what they’re up to with this new work for fourteen dancers, full orchestra, harpsichord and soprano.

Toronto artists Owen Pallett and Robert Binet have global careers – the former as a composer and vocalist/violinist (once known as Final Fantasy) who has toured extensively and collaborated with The Hidden Cameras, Arcade Fire, The Mountain Goats, Taylor Swift and R.E.M. among many others; the latter as a choreographic apprentice with London’s Royal Ballet who counts the company’s renowned resident choreographer Wayne McGregor among his mentors. Now they are collaborating on a ballet, Pallett’s first. The as-yet-untitled ensemble work is for The National Ballet of Canada, where Binet recently took up residence as choreographic associate. The Dance Current persuaded the rising stars to question each other about how they got together and what they’re up to with this new work for fourteen dancers, orchestra and soprano. The work will premiere as part of the National Ballet of Canada’s mixed program Innovation (along with new work from James Kudelka and José Navas) on November 22nd running through the 28th in Toronto. 

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Les artistes torontois Owen Pallet et Robert Binet ont des carrières mondiales – le premier comme compositeur et chanteur/violoniste (autrefois connut sous l’appellation Final Fantasy) qui a tourné exhaustivement et collaboré avec The Hidden Cameras, Arcade Fire, The Mountain Goats, Taylor Swift et R.E.M., entre autres ; le second comme chorégraphe-apprenti pour le Royal Ballet de Londres qui compte le renommé chorégraphe en résidence Wayne McGregor comme mentor. Ils collaborent actuellement à un nouveau ballet, le premier de Pallet. La pièce de groupe, toujours sans titre, est pour le National Ballet of Canada, où Binet est récemment nommé associé chorégraphique en résidence. The Dance Current a convaincu les étoiles montantes à s’interviewer sur les conditions qui ont mené à leur collaboration et la nature de leur travail pour quatorze danseurs, orchestre et soprano. La chorégraphie sera présentée en première dans le programme mixte Innovation (avec des pièces de James Kudleka et de José Navas) du 22 au 28 novembre à Toronto. 

Departments

Editorial

By Kathleen Smith

Ballet Spectrum

Inspired!

By Brittany Duggan

Akram Khan

Emerging Views

By Jaimée Horn

Lillian Newton

Studio Now

By Kate Stashko

Pique Dance Centre Edmonton

What’s in Your Dancebag?

Dance/teacher/administrator Asha Marshall

Healthy Dancer: Nutrition

By Dr. Millie Lytle

Food combining for Performance

Healthy Recipe

Miso Soup

The Goods

Acuback

Confluences – On the Page

Shaped by the Times
By Michael Crabb

Balanchine and the Lost Muse: Revolution and the Making of a Choreography by Elizabeth Kendall.

Check it Out

Rocking the Boat

Rocking the Boat: Celebrating Queer Content in Canadian Concert Dance by Pamela Grundy for Dance Collection Danse.

Artifact of the Month

1950’s Ballet Chalkware Kitsch
By Amy Bowring

Courtesy of Dance Collection Danse

Short Waves

By Lucy Fandel

Farewell Nathalie; New Director at Tangente; Comings and Goings at the Canada Council for the Arts

Everyday Moves

By MJ Thompson

Villain/Dancer

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