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Canada’s Dance Magazine
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Features

The Ecologist

Heidi Strauss’ Insatiable Explorations
By Ben Portis

Heidi Strauss gets set to unveil her first long-form company piece, created in collaboration with Toronto Dance Theatre.

Thirty-nine-year old choreographer Heidi Strauss is about to create her first long-form, large-company piece with Toronto Dance Theatre (TDT). Everyday Anthems will premiere in March at Harbourfront’s 2013 World Stage Festival. Following her early training in Sudbury and at the School of TDT, Strauss’ career has been a flurry of independent initiative, creation, collaboration and contribution; for twenty-five years she’s been a catalytic element, constantly moving between adjacent but separate milieus, a cross-pollinator. She has worked with older mavericks who exemplify dignified, self-reliant working processes and do not compromise the things they believe in, such as Peter Chin and Denise Fujiwara. She has had close partnerships with collaborators such as Murray Darroch, Darryl Tracy, Ken Gass and husband Jeremy Mimnagh. Now, in Everyday Anthems, Strauss and her creative team elicit stories from the nine TDT dancers’ real lives and experiences. “Our lives are graphs of events”, she says. “We find ourselves alone; then we find a community. Stories are how we carry people with us”.

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La chorégraphe de 39 ans Heidi Strauss est en création pour sa première pièce intégrale pour un groupe avec le Toronto Dance Theatre (TDT). Everyday Anthems sera présenté en première en mars au World Stage Festival 2013 de Harbourfront. Après une formation initiale à Sudbury et à la School of TDT, Strauss entame une carrière emplie d’initiative indépendante en création, en collaboration et en contribution. Depuis vingt-cinq ans, elle est un élément catalytique qui voyage continuellement entre milieux adjacents – elle oeuvre en pollinisation croisée. Elle a travaillé avec des non-conformistes plus établis, modèles de processus rigoureux, autonome et de fidélité à leurs valeurs, tels que Peter Chin et Denise Fujiwara. Elle a travaillé en étroite collaboration avec des artistes comme Murray Darroch, Darryl Tracy, Ken Gass et son mari Jeremy Mimnagh. Maintenant, dans Everyday Anthems, Strauss et son équipe glanent des histoires vécues des neuf danseurs de TDT. « Une vie est une carte d’événements », dit-elle. « On se trouve seul et ensuite on trouve une communauté. Nous portons les autres dans nos histoires. »

State of the Art(ist)

A Platform for Change – Part One
By Shannon Litzenberger

Systemic change doesn’t come easy, but according to policy researcher and writer Shannon Litzenberger, that’s what’s required to keep arts and culture growing in Canada. In the first of a three-part series, Litzenberger describes a tipping point and the need to strategize for change.

Today, the environment in which dance artists operate is radically different than in decades past. New technologies, global interconnectedness and the changing nature of public engagement in the arts have been at the root of this change. [More than ever] there is a need to take another look at some of the fundamental assumptions of how the arts are supported and sustained in Canada, including how public investment is distributed, what kinds of working models best facilitate the creation, production and distribution of art, where partnerships can be leveraged to better capitalize the sector, and how the arts can better engage with, and create value for the communities and audiences they serve. In the first of a three part series, dance artist and arts policy researcher Shannon Litzenberger explores strategies to create meaningful change within the Canadian dance and arts landscapes.

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Aujourd’hui, le milieu de la danse diffère radicalement de celui des dernières décennies. Au coeur de cette transformation : les nouvelles technologies, la connectivité mondiale et la nature changeante de l’engagement public dans les arts. Plus que jamais, nous avons besoin de revoir les prémisses du financement et de la durabilité des arts au Canada, y compris la distribution des fonds publics, les modèles d’opération pour la création, la production et la diffusion de l’art, les partenariats qui pourraient mieux servir notre secteur, ainsi que l’engagement accru des arts dans les communautés et auprès des publics. Dans le premier volet d’une série en trois parties, Shannon Litzenberger, artiste de danse et chercheuse en politique des arts, explore des stratégies pour créer un changement systémique significatif dans le paysage de la danse et des arts au Canada. 

Dancing the Manifesto

A Photo Essay

A celebration of National Dance Week and International Dance Day in pictures from across Canada. CDA Executive Director Nathalie Fave opens with a letter while Vicki Adams Willis of Decidedly Jazz Danceworks in Calgary delivers this year’s message to our very own ‘Dance Nation’.

The ancients had it right. They understood the vital role that dance and music play in connecting us to the gods, to our communities and, indeed, to our inner selves. Dance and music were the major mediums through which our disparate ancestors experienced, honoured and celebrated the “big picture” and practised an intrinsically holistic approach to life. When they danced, they nurtured and ignited their spirits while exercising their bodies, and they included everything from education and rites of passage to contemplation and celebration in the mix. Sometimes the entire community danced and sometimes it was up to the master dancers and musicians to communicate universal truths through their skilled performances and ceremonies. Throughout National Dance Week let’s all remember why we dance. Yes, when we dance it feels good, but it’s more than that. As humans we are far more than flesh and blood and logical thinking, and the essence of dance addresses this in a profound and immediate way. Happy National Dance Week and International Dance Day to all! ~ Vicki Adams Willis

 

Les anciens l’avaient bien compris. Ils avaient tout à fait saisi le rôle vital de la danse et de la musique dans notre relation aux dieux, à notre communauté et, bien sûr, à nous-mêmes. La danse et la musique constituaient la principale voie par laquelle nos divers ancêtres expérimentaient, honoraient et célébraient l’univers. Ils envisageaient la vie de manière véritablement holistique et lorsqu’ils dansaient, ils nourrissaient et animaient leurs esprits, tout en exerçant leurs corps. L’éducation, les rites de passage, la contemplation et la célébration passaient tous par la danse et la musique. Parfois, c’est toute la communauté qui entrait dans la danse. Parfois, il incombait aux maîtres danseurs et musiciens de communiquer les vérités universelles par leurs habiles exécutions de spectacles et de cérémonies. Pour la semaine nationale de la danse, rappelons-nous pourquoi nous dansons. Bien sûr, nous le faisons pour nous sentir bien, mais il y a plus que ça. Comme humains, nous sommes davantage que chair et raison, et la nature de la danse s’adresse justement à cela de façon profonde et immédiate. Joyeuse semaine nationale de la danse et heureuse journée internationale de la danse à toutes et tous! ~ Vicki Adams Willis

 

Phoenix

The Life and Times of Eddy Toussaint
By Linde Howe-Beck

Over decades he’s been the subject of gossip, speculation and scandal but Montréal choreographer and co-founder of Les Ballets Jazz and Ballet Montréal Eddy Toussaint keeps on keeping on.

Like a perpetual phoenix, Eddy Toussaint, founder/artistic director of Ballet de Montréal Eddy Toussaint, one of Montreal’s most popular companies during the dance boom days of the seventies and eighties, has risen from the ashes of his wide-ranging career and returned home. Toussaint has formed a project-based chamber ballet group of young dancers called Ballet Eddy Toussaint de Montréal, (the original company closed shop in 1990).  He has always been a controversial figure in Montréal. A man who treasures his extended family and who tries to live true to his Catholic beliefs, nevertheless, he has outspoken ways and a hot temper that have led to many a tense moment during his long and varied career. “I know I am known to be difficult. I am happy to be,” Toussaint explains with typical verve and pride. These days, in two modest studios in a thriving commercial area in Montreal’s West End, the 67-year old Toussaint works with his school’s three teachers and his company, aspiring to pass on the purity of ballet to a new generation of dancers.

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Comme un perpétuel phénix, Eddy Toussaint, fondateur et directeur artistique du Ballet de Montréal Eddy Toussaint, renaît des cendres de sa vaste carrière et revient au bercail. Sa compagnie était une des plus populaires à Montréal lors de l’essor de la danse dans les années 70 et 80. Dernièrement, sous presque le même nom que sa première compagnie fermée en 1990, Toussaint met sur pied un groupe de jeunes danseurs de ballet qui fonctionne par projet. Il a toujours été une figure controversée à Montréal. Il chérit sa famille et adhère le plus possible à ses croyances catholiques. Néanmoins, son franc-parler et sa mèche courte ont provoqué quelques moments tendus au cours de son long parcours diversifié. « Je sais qu’on me connaît comme étant difficile. Ça me plaît », déclare-t-il fidèle à lui-même, avec verve et fierté. Aujourd’hui, à 67 ans, il travaille avec les trois professeurs de son école dans deux modestes studios dans un quartier d’affaires en pleine effervescence dans l’ouest de Montréal. Il aspire à transmettre la pureté du ballet à une nouvelle génération de danseurs.

In Conversation

Jazzing Culture/Culturing Jazz
By Lys Stevens

The rollercoaster history of jazz dance in Canada is the subject of this animated discussion. Participants included Shawn Newman, Melissa Templeton, Eva von Gencsy, Ethel Bruneau, Michèle Moss and Vicki St Denys.

Many styles and forms fall under the rubric of jazz dance, from the social dances of the swing era, to the jazz musicality of tap, to the modern jazz of Broadway and Hollywood. The characteristics that unite these forms are their propulsive rhythm, a focus on improvisation and a low centre of gravity generally recognized as having roots in African dance. Jazz dance scholars Shawn Newman and Melissa Templeton organized a roundtable discussion for the Canadian Society of Dance Studies 2012 conference in Montréal. Inspired by the conference theme, “collaboration,” they brought together a group of distinguished jazz practitioners and scholars to discuss their work. Participants included Ethel Bruneau, Vicki St. Denys, Eva von Gencsy and Michèle Moss. In the true spirit of jazz, this improvised conversation brought many vibrant voices together creating a playful discussion on the place of jazz dance in Canada. This is an edited excerpt.

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La rubrique de danse « jazz » regroupe de nombreux styles, des danses sociales de l’époque du swing dance, à la musicalité jazz de la danse à claquettes, au jazz moderne de Broadway et de Hollywood. Ses formes partagent un rythme entraînant, une mise en valeur de l’improvisation et un accent sur le poids du corps proche du sol généralement attribué à des origines en danse africaine. Les chercheurs en jazz Shawn Newman et Melissa Templeton ont organisé une table ronde pour le colloque de la Société canadienne d’études en danse à Montréal en 2012. Inspirés par le thème du colloque – la collaboration, ils ont réuni des praticiens et chercheurs chevronnés en jazz pour discuter de leur travail, dont Ethel Bruneau, Vicki St Denys, Eva von Gencsy et Michèle Moss. Dans le véritable esprit du jazz, une conversation improvisée et ludique a permis à plusieurs voix vitales de se pencher ensemble sur la place du jazz au Canada. L’article ci-dessus présente des extraits de cette table ronde. 

Departments

Making Waves

By Kate Stashko

Dorian Nuskind-Oder

Inspired!

By Brittany Duggan

Arlene Philips

Emerging Views

Helen Clare Kinney, Olivia Lecomte and Cassandra Martin

Choreographers from Canada’s National Ballet School

Studio Now

By Munju Monique Ravindra

Jazz Dance Centre in Halifax

What’s In Your Dancebag?

Jazz Dance Centre Director Kathryn Edgett

Healthy Dancer: Training & Conditioning

By Blessyl Buan

Using dance to rehabilitate and reconnect the mind, body and spirit

Healthy Dancer: Nutrition

By Dr. Millie Lytle

Five foods this naturopath won’t eat

Healthy Recipe

White Bean and Avocado Dip

The Goods

Karmawear

Confluences: On the Screen

Life is a Cabaret, Old Chum
By Moze Mossanen

Cabaret (1972) the film is released on Blu-ray.

Check It Out

Anna Pavlova’s Legacy

Anna Pavlova: Twentieth Century Ballerina released.

Artifact of the Month

Lawrence Adams and ‘The Brick’
By Amy Bowring

Courtesy of Dance Collection Danse

Short Waves

By Naomi Brand, Catherine Singen, Seika Boye

Round dances used in Idle No More; Historic costume to be restored; Willy Blok Hanson (1914-2012)

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LISTINGS THIS WEEK